Jytte fra marketing modellen

“Jytte fra marketing” modellen er mere end bare en model. Det er to forskellige handlinger som bygger på ideen om at vi mennesker er irrationelle.

Vi ved godt at slik og kage ikke er sundt for os, men vi spiser det alligevel. Det er irrationelt. Vi ved godt at vi burde bevæge os mere, men alligevel vælger vi at ligge i vores seng hele dagen.

Bogen “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag” af Morten Münster fortæller at vi mennesker har to systemer. System 1 er de hurtige handlinger vi ikke tænker over. System 2 er de handlinger og valg vi overvejer længe.

Vi kan godt lide at tro at alle valg vi tager er system 2 valg men største delen af vores handlinger er system 1 handlinger.

Bogen har en løsning hvor vi bruger dette til vores fordel.

Først gør vi den “Sunde” vane nemmere end den usunde. Det kan være at stille slikket ud i bryggerset. Fordi vi mennesker er irrationelle vil vi tage det nemmeste valg.

Derefter vil hjernen selv begynde at fortælle dig hvorfor det nemme valg er det rigtige valg. Vi kan nemlig godt lide at føle at vores valg er de bedste valg.